irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Monday, December 22, 2008

Lafazkan sayang...

Entri kali ni dah lama tercipta di minda saya.. sejak dari perjalanan pulang ke kampus UIAM sebaik sahaja selesai meng'collect' data utk research yg saya jalankan di rumah Kanak-kanak Tengku Ampuan Fatimah, Alor Akar..

perasaan bercampur baur.. gembira sebab dapat data yg diperlukan.. tapi jauh di sudut hati.. rasa sedih melihat nasib kanak2 di situ.. macam2 jenis kanak2 di situ.. ade yg tak pernah jumpa mak ayah langsung.. tinggal di situ dr bayi.. ada yg membesar dengan elok tapi dikuarantin tak leh main dgn kawan2 lain sebab HIV.. ada yg baring je menunggu masa.. yg buta huruf pun ade wpun dah besar panjang.. adik tu tak dapat disekolahkan sebab bukan warganegara dan susah nak dapatkan sijil kelahiran.. hmm macam2 la lagi.. daripada situ timbulla satu perasaan syukur yg teramat.. Alhamdulillah.. alhamdulillah.. alhamdulillah.. kita masih punya ibu, ayah, adik beradik yg sayang pada kita.. didampingi insan yg mencintai kita.. punya sahabat2 seperjuangan yg kasihkan diri kita dan selalu mengingatkan kita.. diberi peluang oleh Allah dapat menuntut ilmu hingga ke menara gading.. dikurniakan nikmat sihat tubuh badan.. terkedu saya sewaktu membaca emel sahabat yg memberi perkhabaran ttg sorg senior muslimin sekampus yg aktif dgn gerak kerja Islam kini hanya boleh terbaring tak berdaya.. perlu gagahkan diri wpun utk membuka mata.. hmm.. sama2 la kita berdoa beliau diberi kesabaran yg tinggi dan diberikan yang terbaik oleh Allah..

hmm kesimpulannya.. bersyukurlah dengan nikmat tak terhingga yg Allah beri.. jgn cepat melatah dgn ujian yg diberi.. ramai lagi yg diuji lebih lagi dr kita.. kalau kita rasa result exam kita sgt teruk.. ade lagi yg lebih teruk dr kita.. jgn cepat rase down.. jadikan kegagalan sebagai permulaan kejayaan.. naihat ini utk diri sy lebih2 lagi.. bersyukur juga kerana Allah kurniakan di sekeliling kita insan2 baik yg penuh dengan kasih sayang.. hargai mereka.. sayangi mereka.. lafazkan sayang sebelum terlambat...

Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang
pada insan yg setia berkongsi susah dan senang
Luahkan isi hati andai esok dah ditakdir
Tadi Subuh yang terakhir

Bila berdekatan kadangnya makin kita leka
Bila berjauhan barulah merindu di dada
Selagi berkesempatan ucapkan terima kasih
Andai esok takkan hadir

Jika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan
Kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Hulurkan kemaafan
jgn sebelum nyawa dipulangkan

Bilakah kali yg terakhir kau kucupi pipi
Ayah bonda yg tak mungkin kau terbalas budi
Tunjukkanlah syukurmu bertuahnya kau dilahiri
Andai esok takkan hadir

Lihatlah saja isterimu berkorban sepenuh nyawa
Demi menjalin kebahagiaan anak dan suami tercinta
Buktikanlah padanya pilihan jodohmu tepat
Sebelum semua terlewat

Lafazkan rasa cinta
Andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yg terakhir

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home