irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Sunday, October 5, 2008

Aidilfitri kali ini






Aidilfitri : Menggamit rindu pada yang tiada...

Genap setahun…

ditulis di kampong Bukit Acheh, Merbok, Kedah..



Selepas Asar 2 syawal 1429H, genaplah setahun pemergian tokwan ke perkampungan abadi.. rindu utk bertemu tok wan dilepaskan dgn mengunjungi pusara di masjid yg sudah dicop masjid ‘hijau’.. di tempat yang sama, telah terkumpul generasi keluarga kami yang terdahulu… Tok Ah yg kelakar, Tok Nek yg comel, suami Tok Nek yg tak pernah sy jumpa (meninggal dunia sewaktu ayah sy kecil lagi) AlFatihah untuk mereka semua…


Saya baru je tahu yang arwah tok wan rupanya tokey getah di kampung saya… pernah berkeras nak menghantar ayah ke sekolah pondok di kelantan.. tapi malangnya ayah ada 'agenda' lain di kl.. hmm rupanya byk lagi yg saya tak tahu ttg org2 kesyangan saya yg dah pergi… Arwah Tok Ah rupanya menghidap lelah (asthma) akibat bekerja keras membantu tok wan mengasingkan habuk kayu dr getah sekerap.. banyak lagi.. tak puas rasa nak sebut di sini..


Aidilfitri : penghubung silaturrahim

raya ketiga, kami sekeluarga ke rumah tok menakan utk kenduri arwah.. siap bertahlil dan menjamu hidangan.. saya dan adik pun tolongla mengemaskan pinggan mangkuk yg bersisa makanan tadi.. tup tup terpandang seseorang yg saya kenal.. YA ALLAH.. kawan sekolah lama.. Farah Zaidat (G-dat).. dia pd mulanya tak dpt cam saya.. agaknya byk yg berubah berbanding saya zaman sekolah dulu.. G-dat sekarang sudah bekerja di Sime Darby.. adiknya pun sy kenal.. malah lebih kenal.. Farah Zeehan.. Zeehan saya kenali sejak sy ting 2 di samt bt 38 sabak bernam.. sekarang sdg buat master di UPM.. mereka adik beradik rupanya adalah tuan rumah utk kenduri tahlil tu.. jadi apa maknanya? mereka tu dua pupu saya.. ish3.. tak kenal adikberadik sampai mcm tu skali.. saya balik kampung sekali sekala.. mereka pun lebih kurang jugak.. hmm macam tak percaya kami ni ada pertalian darah yg dekat.. lagi satu takleh lupa reaksi G-dat bila dia tahu sy tak hbs wat degree lagi.. huhu.. jeles plak bile tgk org dah keje n smbung master.. takpela.. rezeki setiap orang berbeza2 kan..


Aidilfitri : membawa berita gembira

tersenyum lebar saya bila dapat sms dr seorang sahabat baik.. dia telah dikunjungi oleh bakal insan2 terpenting dalam hidupnya pada raya kedua baru ni.. mg pertemuan dua keluarga secara julung kalinya itu menjadi titik mula ke arah ukhuwah yg lebih utuh.. tahniah sahabat.. dari jauh sy berkongsi kegembiraan ini.. bukan mudah utk diterima dalam keluarga baru dgn sebegitu baik.. rezeki awak sahabatku.. Alhamdulillah..

tak cukup dgn itu.. sy menerima satu lagi jemputan.. dr senior DQ sekampung.. wpun dr awal sem sy dah tahu.. tp bila jemputan dtg dr yg empunya diri sendiri rasa lain sket.. lagi2 bila dapat tahu sy antara yg terawal dibgtau dan beliau mewajibkan sy utk hadir.. 1 jan 09.. 'InsyaAllah ustaz, jika mampu dan berkesempatan.. ana balik kampung, ana akan datang..' mcm tu la lebih kurang sms yg saya reply.. tapi wpun sy tak dapat hadir.. doa sy akan mengiringi walimah ustaz.. moga ustaz dan zaujah bahagia hingga ke syurga dan thabat dalam perjuangan.. InsyaAllah..


Aidilfitri : menguji kesabaran

10 jam perjalanan pulang kami ke KL kali ini.. hampir dua kali ganda dr yg sepatutnya.. sesak teruk lebuhraya utara selatan.. bermula dr penang hinggalah penghujung perak.. setiap RnR sesak.. takde parking.. barisan utk ke toilet smpai ke blkg.. stesen minyak tak yah cakapla.. saya yang memang tak tahan dgn perjalanan jauh dah mula tunjukkan symptom yg pelbagai.. ditambah lagi dgn bau brg2 laut yg dibeli dr tanjung dawai.. aduhai.. memang menguji kesabaran! Alhamdulillah sy berjaya melawan.. kalau dulu, sayalah ratu waktu balik kampung.. ntah kenapa adikbradik lain takde pun yg mcm saya.. perjalanan takkan dimulakan selagi "kelengkapan" saya tak cukup.. saya tak akan makan benda berat sewaktu journey.. aircond pun tak leh buka.. hehe.. teruk betul kecik2 dulu..

apapun, saya perasan Aidilfitri kali ini mood nya berbeza.. mungkin ketiadaan yg tersayang memberi kesan.. tragedi pecah rumah pun ada menyumbang.. ditambah lagi beberapa personal matter yg menjadi lipatan sejarah saya..

entri ini sekadar luahan.. gambar tu pun takde kena mengena hehe.. sebelum sy menutup, marilah menyambut tawaran lumayan dr Allah.. Puasa 6 hari di bulan Syawal.. umpama puasa sepanjang tahun.. wallahu a'lam


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home