irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Sunday, May 25, 2008


sudah terlalu lama saya tak mengupdate blog ni.. tak wujud alasan di sebaliknya.. Cuma yang pasti saya kurang berkesan mengurus kesibukan yang melanda diri saya dgn baik.. tak sabar rasanya nak menghabiskan practical yg berbaki 2 minggu lagi.. dalam masa yang sama saya kena all out utk project saya nanti… reports writing and slides presentation dah mula beratur menunggu giliran.. amanah baru yg tersandang sewaktu usrah cawangan berlangsung di rumah saya tak mampu lagi utk saya selesaikan dan terjemahkan ke dalam bentuk yg lebih ‘cantik’.. persediaan utk menghadapi sem baru masih lagi kucar kacir… hmm sy kena duduk dan bertenang utk menyusun kembali semua kerja2 saya mengikut priority..

tetapi dalam kecelaruan tu, sy masih lagi sempat mengikuti konvesyen para daie di gombak hehe.. konvesyen tersebut bertujuan utk memberi pendedahan kpd para du’at strategi2 utk mendekati remaja masa kini dalam membawa mereka mencintai Islam dan seterusnya menjadikan Islam as a way of life… 20 tahun akan datang.. golongan inilah yang akan menjadi pemimpin masyarakat.. pastinya cara mereka memimpin akan didasari dengan fikrah mereka yg ditanam sepanjang mereka mempelajari kehidupan.. jika tepesong fikrah mereka maka binasalah masyarakat Islam.. justeru itu, segala perancangan utk pentarbiyahan gol remaja harus dipandang serius oleh semua pihak…

saya mahu mengajak sahabat2 berfikir dengan lebih jauh lagi.. perasankah sahabat2 dengan generasi kecil yg ada sekarang.. anak2 kecil yg berumur dalam 3-9 tahun.. digalakkan utk menyertai rancangan2 hiburan yg tersedia di televisiyen..tak perlu saya sebut nama siaran utk kanak2 tersebut.. rasanye semua pun tahu kan.. anak2 kecil diajar menari, menyanyi malahan berpakaian tidak senonoh! Majority kanak2 tersebut berbangsa Melayu.. sedih hati saya lihat cara anak2 ini dididik.. pastinya mereka merasa apa yg dilakukan itu tidak salah.. kerana mendapat sokongan drpd ibu bapa yg mereka percayai.. dan keseronokan dunia yang mereka rasakan itu akan jd sebati dalam diri mereka dan mungkin akan menemani mereka sehingga mereka besar.. bak kata pepatah.. ‘melentur buluh biarlah dr rebungnya’.. yg paling sy terkejut dan tidak boleh terima adalah satu soalan yg ditanya oleh host kpd anak2 ni..

“ apa yg awak buat kalau jumpa lelaki/perempuan yg awak suka?”

Saya tak tahu atas motif apa soalan ini ditanyakan.. adakah utk menguji kreativiti kanak2? Pada saya, tidak sama sekali!!!

Dan yang memeranjatkan saya.. jawapan seorang kanak2 lelaki berumur 6 tahun..

“saya nak bawa dia pergi hotel”

Jawapan tersebut disambut dengan gelak ketawa hadirin yg gamat dan siulan nakal penonton studio.. beristighfar saya di dalam hati.. beginikah pewaris perjuangan yg kita harap2kan dapat menyambung jerih payah Rasulullah… kanak2 kecil diacu sebegitu rupa.. Al-Quran dan hadith sudah jauh tertinggal di belakang...

teringat saya pada ustazah kesayangan.. Ustazah Hamidah.. sewaktu menumpang di rumahnya selama seminggu di Tangkak.. jadi peserta tamrin huffaz!! sebaik shj km tiba di sana.. shbt saya bertanya.. "perasan tak..umah ustazah takde tv la.." .. saya pun terus melihat sekeliling.. betul!! sepanjang seminggu kami di situ.. saya kagum melihat cara ustazah menguruskan suami dan anaknya, Abdullah Fitri (Abduh).. walaupun umurnya waktu itu belum menginjak 3 tahun lagi.. tetapi bibirnya sentiasa mengalunkan zikir.. sebutannya tidak sefasih mana tapi bi'ah yg ditunjukkan Abduh menyentuh hati saya.. dia sentiasa membuka 'kitab'nya seolah2 membaca Al-Quran.. ustazah kata, perkataan pertama yg diajar pd Abduh dan berjaya disebut dengan baik adalah ALLAH!! Malahan, sewaktu mengandungkan Abduh.. Ustazah berjaya mengikuti 30 juzuk tamam solat terawih berjemaah di Mesir!! inilah benih acuan Al-Quran.. terima kasih ustazah kerana memberikan contoh dan peringatan kpd kami melalui akhlak ustazah yg terpuji.. dan maaf dipinta tak dpt memenuhi undangan ustazah utk ke tamrin huffaz tahun ini memandangkan kami sedang bergelut dgn final exam awal April lalu..

kesimpulannya, bukan sahaja remaja yg perlu kita titik beratkan.. tetapi juga golongan kecil molek yg sudah didedahkan awal2 lagi dunia hiburan kepada mereka.. hmm.. saya sedang berusaha mempraktikkannya pada 5 anak sedara saya.. menerapkan nilai2 Islam supaya terkesan dalam lubuk hati mereka..




2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home