irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Saturday, June 21, 2008

Ikhtibar

Allah tidak membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya, baginya kebaikan yg diperbuat dan kejahatan yang diperbuat…

Sesungguhnya selepas kesusahan itu adalah kesenangan...

Dan KAMI akan uji kamu dengan ketakutan, kelaparan, kekurangan dari harta benda, jiwa raga dan buah-buahan. Dan khabarkanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka berkata ‘sesungguhnya kita adalah milik Allah dan kepadaNya kita akan dikembalikan'...


Saya sangat yakin dengan janji ALLAH.. saya percaya keluarga kami diberi ujian yg sebegitu kerana kami mampu menghadapinya… dan saya bersyukur kami diberi nikmat Islam dan iman.. di mana sebagai muslim kita percaya tujuan Allah memberikan ujian pada kita..’end point’ nya memberi refleks kebaikan pada diri kita sendiri.. samada ianya adalah kaffarah dosa2 kita yang lalu atau pun utk menaikkan darjat kita di sisinya.. sekiranya kita bersabar.. alhamdulillah.. moga2 akhir hayat kami juga dalam Islam..

Bukan mudah utk melupakan apa yg terjadi.. walaupun sudah hampir 3 minggu berlalu.. ditambah lagi dengan sahabat2 yg bertanyakan khabar lalu menuntut saya utk bercerita dari mula.. yg saya pun tak pasti ulangan yg ke berapa.. namun, saya tak menyalahkan mereka.. itu adalah salah satu tanggungjawab mereka sbg teman.. memberi perangsang jika sahabat dalam kesusahan.. Cuma diri saya sendiri yg masih dalam keadaan terkejut dan saya pasti ahli keluarga saya yg lain juga turut merasakan apa yang saya rasa.. (kecuali adik bongsu sy yg nyenyak tidur, hanya terjaga waktu pencuri mula bergerak meninggalkan rumah, menyangka lelaki2 indonesia tu datang utk membaiki rumah, ditambah lagi bila melihat saya yg elok bertudung..) menyaksikan sendiri aksi pencuri2 yg selama ini kita hanya tonton di kaca tv.. melihat mak, ayah, kakak2 dan abg ipar diikat dan diacu dengan parang bukanlah perkara yg boleh dilupakan sekelip mata.. ditambah lagi dengan ugutan utk mencederakan saya, adik dan anak2 buah yg menjadi salah satu sebab ayah sy sangat bersyukur kami tak diapa2kan..

Tak boleh disangkal, rompakan yg berlaku mengundang kesedihan, kemarahan dan ketakutan di hati kami.. anggaran kerugian lebih kurang RM 20 k.. bila difikir, rasa tak percaya yg kami pernah melalui saat2 membahayakan tu.. tapi lama kelamaan perasaan sedih makin mengurang lebih2 lagi apabila mendapat khabar yg menimpa seorang penyokong kuat gerakan Islam kaw Sepang dan keluarganya di Taman Mawar, Bdr Br Salak Tinggi.. genap seminggu selepas kejadian di rumah kami.. kebakaran yg berpunca dr litar pintas bukan sahaja mengorbankan harta tapi juga nyawa dua org anak gadis beliau.. anak lelakinya pula dalam keadaan kritikal di ICU.. saya sempat meninjau keadaan rumah mangsa yg tdak berapa jauh dr kawasan perumahan saya pd pg hari kejadian.. Innalillah.. memang hangus sama sekali.. tiada apa yg tinggal kecuali rangka rumah.. melihat dugaan hebat yg dilalui keluarga tersebut membuatkan kami belajar utk menjadi hamba yang sangat2 bersyukur.. membuang keluh kesah yg bersarang selama ini di hati kami.. tak dapat kami bayangkan jika musibah seperti itu berlaku pada keluarga kami.. mendengar jeritan meminta tolong tapi tak berkemampuan utk selamatkan mangsa sehingga tiada lagi jeritan si anak.. benar dan sangatlah benar.. Allah tidak membebankan seseorang itu melainkan dengan kemampuannya..


hari ni genap setahun lamanya dari tarikh saya menjejak kaki ke Tanah Suci.. Rindu semakin menggugat hati saya.. lebih2 lagi bila mendengar sahabat.. kak AC dan Azreen mendapat jemputan ke sana.. moga kalian selamat pergi dan pulang

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home