irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Thursday, November 22, 2007

kenangan terindah...


Dah tersangat lama saya tak mengposting di blog sendiri.. macam2 seribu alasan yg dah tersedia di kepala saya ni.. antaranya kurang rasa semangat sebab template yg dulu dah takleh guna lagi..tak tau la pesal.. saya yang agak rabun bab2 ni just select template yg sedia ada.. nantila ada masa sy cari yg lain..
gambar di sebelah adalah gambar saya bersama arwah tok wan di Merbok 2 tahun lepas... arwah baru saja meninggalkan kami pada 2 syawal baru ni... sedih sangat mengenangkan banyak bakti2 sy yg tak tertunai lagi.. menghembuskan nafas terakhir pd jam 6.10 ptg dan disimpan malam tu jugak pukul 11 malam di sebelah kubur isteri tercinta (Tok Ah)... alhamdulillah pengurusan jenazahnya dipermudahkan Allah.. arwah tok wan seorang yg sekal dan bersungguh2 melakukan sesuatu dalam hidupnya.. kitab2 peninggalannya sangat banyak.. setiap kali kalau nampak kami tgh belajar arwah mesti akan berpesan.. " baca dan tulis.. baca, tulis... baca..tulis..' itulah kaedah terbaik utk menghafal.. dan arwah tok wan sendiri pun mengamalkan perkara yg diajar pada kami..
lagi satu, pemikirannya agak berbeza sikit dr kebanyakan org.. waktu saya membuat kerja dgn laptop, saya pasang bacaan Al-Quran..sbg halwa telinga.. (sebab sy tau arwah akan marah kalau sy psg lagu2 even nasyid).. rupanya pasang bacaan AlQuran pun dia tak setuju.. bila saya tanya kenapa.. dia kata ni akan buat anak2 muda malas mengaji dan mengharap pada cd2 atau kaset2 utk baca kalam Allah.. belajar melalui conference pun dia tak setuju krn katanya adab2 belajar salah satu adalah ber'talaqi'.. saya diam je dan berfikir ada ke org tak nak mengaji sebab tu.. balik hostel saya cerita pada kawan2.. minggu depannya sorg shbt dtg pada saya dan ceritakan ttg kisah adiknya.. bila dia suruh adiknya mengaji...si adik tak nak.. dan suruh kakak pasang bacaan Quran di komputer.. shbt sy terus teringat kat tok wan sy ni.. betulla apa yg arwah tok wan cakap.. kdg2 bila berada di toilet..dgr perbualan kawan2..'eh, dah masuk waktu solat ke?'.. n ada yg jawab..'dah..dah..laptop dah azan..' hmm time tu terus teringat tok wan.. kalaula dia tau..mesti arwah tak setuju.. mgkin kedengaran agak konservatif tapi inila pndgan org2 lama..
dulu waktu kecik2 cuak nak balik kmpung.. sebab nanti mesti kena 'test' ngan arwah tok wan.. mgkin sebab dalam adikbradik saya..saya je yg skolah agama.. antaranya..arwah akan amik satu buku arab tanpa baris n suruh sy baca.. dia nak tgk betul tak saya baca ke pakai hentam je.. lagi.. dia kan test vocab arab saya.. hmm bila ingat2 balik rasa sayu.. saya sgt beruntung ada datuk macam ni.. hargailah setiap insan yg berada di sekeliling anda.. Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu anhu..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home