irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Monday, September 17, 2007

Bersua kembali...

genap sebulan lamanya saya tak meng'update' blog ni... entah kenapa saya mengalami sindrom 'lack of interest' dgn internet selama beberapa minggu.. bukan itu sahaja bahkan appetite saya turut berkurangan.. sahabat2 sebilik mengklasifikasikan saya berada dalam state of depression.. huhu..depresskah saya? sebenrnya takdela depress sangat.. tapi faktor utamanya adalah masa yg tak terurus dengan faktor sampingan lain yg tak boleh dipandang remeh iaitu exams... sehingga sekarang ada berbaki lagi 2 papers yg tak tahu lagi bila akan dibuat..

hari merdeka yang lepas, saya sekeluarga pergi bercuti ke terengganu... itu adalah trip pertama kami sekeluarga ke sana, even diri sy sendiri dah sampai beberapa kali..(berprogramlah apa lagi!) masuk sahaja daerah Marang kami dikejutkan dengan pesta bendera2 hijau putih yg terpasang sepanjang jalan.. memang rasa meriah sungguh.. rupa2nya malam itu akan diadakan (Himpunan Pemuda Islam Terengganu) HIMPIT dan malam esoknya ada ijtima' pilihanraya sekaligus penyampaian amanat dari barisan pimpinan parti di Masjid Rusila.. oleh sebab kami sampai pun hari dah gelap and chalet pun tak tau lagi mana letaknya, so ayah saya bercadang utk pergi program pada malam esoknya.. ramai betul org pada malam tu.. abg ipar n adiknya (yang saya tak tau stand mereka) pun terpaksa mengikuti ceramah.. kenala ikut ayah mertua kan.. dah lama saya tak merasai keadaan mendengar ceramah politik bersama keluarga.. kali terakhir rasanya sewaktu saya tingkatan 3 tahun 1999.. zaman sewaktu kecoh dgn isu anwar.. ijtima' diakhiri dgn ceramah dari Tuan Guru yg memberi pesan kepada kita supaya mengingati 2 perkara:

1) dunia dan segala isinya adalah milik Allah semata2.. kita hanyalah tetamu yg berkunjung sebentar.. diberi peluang menggunakan kemudahan yg disediakan sebaiknya.. dan kita semua akan dipanggil balik ke tempat asal kita.. tak perlu berbangga dgn apa yg kita ada.. kerana semua itu bukanlah milik kita..

2) dunia pasti akan diletupkan.. dunia pasti akan berakhir.. bersiap sedialah utk menghadapinya.. berbekallah!!

pada bulan Ramadhan yg mulia ini.. marilah kita memperbanyakkan amalan kita.. ini adalah bulan ujian di mana hanya kita dan nafsu yg akan bersaing... cabar diri kita.. adakah nafsu yg akan menang? setakat mana kekuatan diri kita? saya tertarik dengan kata2 'adikberadik' saya yang selalu dilontarkan.. RAMADHAN YANG SAMA.. NATIJAH YANG BERBEZA... ayuh.. memperingati diri dan sahabat2 lain supaya menjadikan Ramadhan kali ini penuh makna.. kita tak tahu apa akan terjadi akan datang.. mungkin kita tak akan bersua lagi dengan Ramadhan...

3 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home