irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Thursday, June 28, 2007

So much to say...


3 hari di Madinah dan 7 hari di Mekah meninggalkan satu memori yg tak mungkin dilupakan selama saya bergelar manusia… 4 hari sudah berada di tanah air, tapi hati ini sering teringat detik2 yg dihabiskan di sana… saya sentiasa berdoa supaya diberi lagi peluang utk menjejakkan lagi kaki di sana.. dan tentunya saya juga berdoa supaya sahabat2 juga dapat merasai apa yg telah saya rasa.. menatap Kaabah setiap hari menerbitkan rasa kagum, takjub, syahdu, rasa kerdilnya diri.. Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Siapalah diri kita utk dibangga2kan.. saya masih ingat lagi kata-kata abg Idris ex-YDP DQ sewaktu sesi tazkirah di musolla.. “kenapa la kita perlu berlaku sombong di muka bumi ni..asal kejadian diri kita pun dari air mani yg tak bernilai..jika kita bungkuskan air mani tu dan cuba jual di pasar malam, nescaya tak akan ada sesiapa pun yg nak membelinya..betapa tak bernilainya kita..mengapa perlu sombong?”

berada di Tanah Haram menyedarkan saya tentang erti kesungguhan yg sebenar dalam melakukan ibadah.. kalau sudah betul2 tekad dan ikhlas..apa jua halangan tak akan menjadi asbab utk berhenti di tgh jalan.. apa halangannya? Kebiasaannya kesihatan, anak2 yg masih kecil.. hmm..saya terpegun melihat kesungguhan seorg ibu bersa’ie (yg memang jauhnyadi luar sangkaan saya) sambil mendokong anak kecilnya, ada yg jelas bengkak kedua belah betis tapi still bertongkat utk laksanakan tuntutan Allah..dan ada juga yg disorong dalam keadaan tak sedar diri atau maybe dia koma..ntahla saya pun tak pasti.. jika kita cuba lihat dalam reality masyarakat Islam di Malaysia..jauh betul..umpama langit dan bumi..even yg sihat pun masih berdolak-dalik utk ke Tanah Suci…

Alhamdulillah selama berada di Madinah, dapat 2 kali masuk ke Raudhah. Utk pgtahuan, Raudhah hanya dibuka 7-10 pg setiap hari..untuk muslimat.. hmm bayangkanlah org yg bersesak nak ke sana..ruang yg dibuka takdela sebesar mana.. di situ la pentingnya kesa baran.. utk lelaki bila2 pun boleh masuk..tapi masjid Nabawi tak dibuka 24 jam mcm masjidil Haram..kecuali 10 hr terakhir Ramadhan..kali pertama pergi Raudhah agak mudah, dalam pukul 9..mungkin sebab dah ramai org balik..kami boleh msk mcm tu je..yg kali ke2, kami gi awal sket dlm kul 730.. Subhanallah..ramai betul org time tu.. kami dikumpulkan mengikut negara.. ada wanita Arab yg jaga setiap kumpulan smbil pegang sepanduk.. di jubah hitam mrk ada cop masjid nabawi.. ‘BAHASA MALAYU’..itulah sepanduk utk kami..tapi bukan sj org msia yg berkumpul kat situ tapi ada 3 lg negara lain, Singapore, Brunei n Indonesia…lagipun sumenya nampak samer je dgn telekung putih..dalam stgh jam menunggu baru kami dibenarkan masuk..mmg sesak betul.. n kat situ jugak ada petugas2 Arab yg ditugaskan utk menghalau mrk yg sudah lama bermunajat di Raudhah..halau? wpun bunyinya kasar tapi mmg betul pun.. mrk ni mahir pelbagai bahasa, mungkin dah dilatih ataupun sbb terexpose hari2 dgn jemaah umrah dan haji.. kalau dgn kami yg bertelekung putih..mrk akan kata “ibu, keluar..ibu, belakang… ibu, duduk..ibu,sabar..” tapi mrk tak ganggu org yg solat..sesiapa yg berdoa mrk akan cuit or tepuk2 sambil suruh keluar.. yerla kalau tak wat camtu lagila sesak sebab pasti ramai yg nak bermunajat lama di Raudhah..satu2nya tempat yg mustajab doanya di Madinah..kdg2 terfikir mrk yg mjaga masjid nabi dan masjidil haram ni dr keturunan tertentu ke..jaga tempat yg mulia mestilah bukan sebarangan org… sewaktu salam wida’ utk Rasulullah..rasa syahdu sgt..moga ada peluang lagi utk ku ke sana..

Di bawah kubah hijau tu la terletaknya makam Rasulullah SAW...Ada byk lg yg nak dikongsi.. tapi lain kalila ni pun dah terlalu pjg.. wassalam

3 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home