irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Wednesday, June 16, 2010

Semuanya milik Allah

Semua yang ada pada kita sekarang adalah pinjaman.. bila namanya pinjaman itu bermaksud hak milik sementara.. pasti tuan punya akan menuntut kembali barang2 miliknya.. cuma kadang2 kita jadi alpa.. dan nama pun manusia.. seringkali bermain dgn emosi.. walaupun hati kata redha..tapi sedih tetap sedih..

saya cuma mahu berkongsi kisah sedih biras saya (adik ipar suami) yg baru sahaja kehilangan baby dalam kandungannya.. waktu tu dah 36 minggu.. dua hari sebelum disahkan kematian baby tu..kami sempat menziarahi beliau di rumahnya.. waktu tu semuanya dalam keadaan ceria.. semua kelengkapan bayi sudah pun disediakan.. si ibu sibuk melipat baju2 si kecil utk disusun dalam raga.. saya pun teruja jugak.. sekaligus menaikkan semangat sy utk finalize sume brg baby sebab kandungan saya dah masuk 8 bulan..

hari jumaat saya terima panggilan dr Abang yg berada di kelantan..dia kata pd saya.."baby Fizah dah tak ada" saya terkejut dan terus menangis dalam telefon.. saya call sendiri Fizah dan dia menangis sambil bercerita pada saya.. die kata baby kurang bergerak pada hari rabu.. tapi die ingat takde ape..bile hr kamis rase baby senyap je..petang tu br gi hospital dan dr check dah memang takde.. die kata lagi "Allah bg pinnjam baby sampai 9 bulan je..takpela..Allah ambil semula baby.."

Hari Isnin brla baby dikeluarkan secara bedah.. memandangkan biras saya ni mengalami masalah placenta previa (uri rendah).. saya berjanji dgn diri taknak menangis lagi hari ni.. Abang pun dah ingatkan berkali2.. Abang tak suka saya sedih.. tapi air mata tak dapat saya tahan bila melihat sendiri jenazah baby tersebut.. fizikalnya cukup sempurna.. mata tertutup rapat.. baby yg diberi nama Luqman nampak sihat..beratnya 3 kg.. semua urusan disempurnakan hari tu juga dan dikebumi selepas asar di Sg Tangkas.. walaupun 2 hari sudah berlalu tapi masih terbayang2 lagi wajah baby.. dulu saya sempat lagi bergurau dgn arwah Luqman sewaktu dalam kandungan.. "nanti jgn buli baby makngah tau..kawan sama2.."

sekarang saya jadi cuak dan takut.. nak minta doa sahabat, kakak2 dan adik2 supaya dapat mendoakan saya dan kawan2 yg lain selamat melahirkan.. setakat ni dalam tempoh terdekat InsyaAllah Hairena, Nazahiah dan adik Rohaizat menunggu hari utk melahirkan.. mg kalian semua selamat.. InsyaAllah.. juga doakan ketabahan biras saya dan suaminya dalam menghadapi ujian ini.. wallahu alam..

3 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home