irhamna ya Rahman

perjalanan mencari keredhaanMu bukannya mudah..pasti wujudnya ranjau duri yang tak terjangkau oleh fikiran kita.. kuatkan hati kami Ya Allah..berkati kami..redhai kami..irhamna ya Rahman ya Rahiim..

Friday, December 8, 2006

new semester begin!!

alhamdulillah..dipanjangkan umur bertemu dgn sem baru ni.. sekejap je rasanya cuti..cepat tul masa berlalu..tup tup dah 2nd sem.. rasanya penat study and exam sem lepas tak habis lagi...hmm kalau nak bersenanglenang boleh..tapi yakin ke apa nak jawab depan Allah nanti?? muhasabah diri.. tiba2 teringat kuliyah dari seorang ustaz.. yang menceritakan ttg imam As-syahid Hassan Al-Banna...hanya tidur 4 jam je sehari..sibuk membuat kerja2 dakwah..sibuk menjadi pekerja Allah... rehat baginya adalah Qiyamullail..rehat baginya adalah 'bekerja'!! Subhanallah..jauh rasanya nak dibandingkan dengan kita kan..sangat2 jauh... bilamana dia disuruh berehat oleh sahabat2nya.. dia menjawab "xpe..esok aku akan tidur panjang.." esok yg dimaksudkan tu adalah hari kiamat..hmm..tazkirah utk diri sendiri...yang banyak tido minggu 1st kuliyah ni..maklumla kelas ada yang tak start lagi..pastu mood study pun tak datang lagi..haa tengok ni..'bangau' sudah tiba..ish hidayah2..asyik membangau je!

esok..insyaAllah result yang complete akan release..sebab dengar kata kuliyah dah meeting petang tadi..hopefully result for our batch is better than the previous sem.. moga result kami menyenangkan hati lecturers...

even complete result not release yet, many of my friends have seen it..lagipun subjek yg tak dapat lagi tu pun just 1 credit hour..so tak effect sangat la..kiranya cam dah leh assume la pointer..hmm pelbagai reactions yg dapat dilihat... ada yang sibuk pk nak beli benda apa utk reward diri sendiri.. ada yang mengadu sedih padahal sebenarnya sangat elok result dia.. n ada gak yg sedih n terus jadi serius mengadap buku sampai lewat malam..pk nak resign dr amanah..sampai rasa cuak pulak kite nak minta tolong wat keje utk program... tapi tak kurang gak yang stil huha huha...berhijrah dari bilik ke bilik utk cari cd..aduh..sempat lagi ek...harapnye perubahan ke arah yg lebih baik dapat diteruskan dengan istiqamah... yg paling penting kena sentiasa refresh balik niat kita menuntut ilmu ni.. bukan sebab cgpa..bukan sebab nak reward..bukan sebab malu ngan lecturer...bukan sebab nak compete ngan kawan2... tapi..semuanya untuk cari redha ALLAH!! semua perkara yang kita lalui...material yg ada pada kita..adalah wasilah dalam menuju destinasi tu..

pada sahabat2 sekuliyah..tahniah atas result antum sume.. jangan tensen or rasa down dengan sebab ni.. ada peluang untuk kita perbetulkan apa yang tak kena.. Allah tu Maha Pengasih lagi Penyayang.. ada hikmah atas apa yang berlaku.. irhamna ya Rahman!!!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home